Podcastnetwerk nieuwsbrief april

Alleen maar leuk nieuws

In deze voorjaarsnieuwsbrief alleen maar leuk nieuws! Zeker voor ZZPers in de regio Amsterdam, mensen die van maken, lezen en buiten spelen houden.

📆 Woensdagavond 19 april: een avond over niet-visuele internetcultuur Podcastnetwerk x The Hmm

Gifje van The Hmm in Tolhuistuin op 19 april

Meme’s, gifjes en eindeloze streams aan TikTok video’s. Onze digitale levens zijn overvuld met visuele cultuur, maar dat is niet het enige waar het internet uit bestaat! In 2022 werden dagelijks ongeveer 650 miljoen nieuwe tweets geplaatst en er wordt geschat dat er elke dag 100 miljard berichtjes worden verstuurd via WhatsApp. Het totaal aantal podcastluisteraars wereldwijd is ongeveer 465 miljoen, en dan hebben we het nog niet eens gehad over online muziek en -radio.

Tijdens deze The Hmm avond presenteert een divers aantal kunstenaars, onderzoekers, en makers hun werk op het gebied van non-visuele internetcutluur. Acht sprekers nemen je mee naar opvallend klinkende dingen als alt-tekst als poezie, radio gardens, streaming platforms hacken, generatieve podcasts, AI en de rol van de verteller in podcastverhalen. Dit evenement vindt plaats in het Engels en is hybride. Je kan er dus bij zijn in de Tolhuistuin zelf, of vanaf 20u de stream volgen. Check de website van The Hmm voor meer info & kaartjes.

💰Verdubbeling bijdrage Werktuig PPO voor Amsterdammers

Het logo van grootamsterdam ziet er uit als twee handen die elkaar schudden maar dan in de vorm van een hart. Je ziet dit tegen een rode achtergrond, in witte letters staat er grootamsterdamwerktdoor.nl

Goed nieuws! Sinds een aantal weken en tot het einde van dit jaar verdubbelt de gemeente de bijdrage die je als zelfstandige kunt aanvragen bij Werktuig PPO. Veel deelnemers die meedoen aan de Podcastakademie vragen hier (binnen enkele minuten) een bijdrage aan. De verdubbeling wordt automatisch berekend. Uiteindelijk kost reguliere deelname aan een cursus in de Podcastakademie dan maar €133 ipv €400 (ex btw)! Vragen over de Podcastakademie kunnen gemaild worden naar [email protected]

Buiten spelen 🌷

Brenda van Osch schreef een prachtige column in het FD naar aanleiding van haar deelname aan de Podcastakademie cursus Spannende Scene Bouwen:

Buiten spelen Met mijn lief had ik op straat geoe- fend. De micro- foon op het juiste moment heen en weer brengen in het gesprek tussen ons, iets wat le- pelen bleek te heten. Controleren wat opneemt via de koptelefoon. Rekening houden met omgevingsgeluiden, ze bewust opnemen, ook los van het gesprek, of juist vermijden. En niet vergeten te omschrijven wat je ziet – au- dio is immers blind. Het voelde raar de microfoon zo in zijn gezicht te duwen, gewend als ik ben aan pen en papier of een opnameapparaat in de kantlijn van een interview. Maar dit wilde ik, dus hoorde deze brutaliteit erbij. Het gevoel had me het afgelopen jaar bekropen, toen de interviewopnames die wachtten op uitwerking zich opsta- pelden. Allemaal mooie, interessante klussen, maar ook: vertrouwd terrein. Te veel alleen achter mijn bureau. Ik wilde iets nieuws, iets erbij. Afwisse- ling. Dynamiek. Uitdaging. Momenten van totale euforie of desnoods ontred- dering, doordat wat er gebeurt volko- men onbekend is. Dat. Dus schreef ik me in voor een podcastworkshop spannende scènes bouwen. Dus liep ik enkele weken later met mijn moeder op straat, in de voetstappen van haar jeugd, voor de opnames van wat mis- schien ooit een podcast gaat worden, maar vooralsnog materiaal was voor de eindopdracht van de workshop. Ik maakte de ene beginnersfout na de andere. Maakte opnames terwijl we wandelden, ook als dat geen functie had, waardoor het nietsontziend klonk alsof we hoognodig iets aan onze con- ditie moesten doen. Ik praatte continu aanmoedigend door haar heen: ‘O ja’, ‘goh’. En zette de apparatuur na een uur uit, waarna uiteraard het gesprek pas echt begon. In de montage (nieuwe wereld nummer twee!) fröbelde ik net zo lang tot ik mijn falen zo goed moge- lijk had gladgestreken. Het gepiel was verslavend. Verrukkelijk. Het terug- luisteren, geluidje toevoegen hier, knip zetten daar, en nog eens. Onlangs interviewde ik een aantal experts over het nut van nieuwe erva- ringen. De mens wordt blij van spelen, vertelde de een. Iets nieuws verlaagt stress en vergroot de creativiteit. Uit angst doen mensen veel dingen niet, zei de ander. Wie de angst voorbij is, zal plezier krijgen in verandering. En dat als krachtig ervaren. Het nieuwe hoeft daarvoor niet hemelbestormend te zijn. Een keer alleen naar de film gaan terwijl je dat nooit doet, heeft al een positief effect. Dit onbekende medium. Deze volstrekt nieuwe taal, met andere stijl- regels en een nieuw metrum. Ik kon bijna voelen hoe er onbetreden paden in mijn hersenen werden aangelegd. Een nieuwe manier van denken en observeren werd gesmeed. Het was audio, maar het zette al mijn zintuigen aan. En maakte me gulzig. Toen ik de opdracht inleverde was het alsof ik dagenlang had buiten gespeeld en met kapotte kleren en geschaafde knieën thuiskwam, maar ook met blossen op mijn wangen en een grijns van oor tot oor. Brenda van Osch ➺ Brenda van Osch is journalist en schrijver (‘Het onvoltooide kind’). Ze woont in Haarlem met haar zoons. Haar dochter, Eva, woont op een woon- groep voor mensen met een beperking.

📝 The Caster & The Critic

In augustus 2022 organiseerden het Podcastnetwerk en het Utrechtse Domein voor Kunstkritiek samen The Caster & The Critic: een driedaagse summerschool voor alumni en studenten van HKU Writing for Performance. De stukken, over Wie is Emmy?, De Goudschat van Serooskerke, en Een soort God kon je al teruglezen op de website van het Podcastfestival. Het panelgesprek met de auteurs en een van de podcastmakers dat plaatsvond op het Podcastfestival in december in Utrecht luister je terug in de podcastfeed van het Podcastfestival. Het laatste stuk van Anna van der Kruis over Dolly Parton’s America staat is inmiddels gepubliceerd op Hard//hoofd.

We hopen jullie online of in persoon te ontmoeten volgende week bij The Hmm!

De organisatie van het Podcastnetwerk